BØRN/UNGE/MOTIVATION/KONKURRENCE
En børne/ungdomstræners fornemmeste opgave er - udover at lære dem at spille
håndbold - at lære børnene de positive perspektiver i idrætten. Lærer de at tænke
på det positive og fokusere på det effektive, vil de være bedre rustet til at gå
efter deres mål.
Børn tænker logisk og den mere abstrakte tankegang kommer
først senere. Spørger man et barn om det har haft en dag, hvor det stod ud af sengen
på den forkerte side, kan svaret meget vel være: "Nej, for min seng står op ad væggen".
Derfor skal træningstilrettelæggelsen tage hensyn til dette. Jo yngre spillerne
er des tydeligere og direkte skal instruktionerne være. Ros og opmuntring er nøgleord.
Motivation
Når børnene vælger idræt er de vigtigste motiver følgende:
- Ha' det sjovt
- Opleve succes
- Vinde kampe
- Lære og forbedre færdigheder
- Være sammen med venner/veninder
- Lære nye venner/veninder at kende
- Komme
i bedre form
hvilket gør at træneren må fokusere på disse ved at:
- Gøre træningen sjov og spændende
- Udvikle et realistisk syn på succes
-
Lære at tabe og vinde
- Skabe mulighed for at udvikle sig
- Skabe sammenhold
- Skabe mulighed for formforbedringer
Træningstilrettelæggelsen i hele pubertetsperioden
(8-14/15 år) må tage hensyn til spillernes interesser og evner. I starten må opgaverne
være enkle og ligetil og ikke for udfordrende, da det hurtigt kan blive for svært.
Der skal være masser af succesoplevelser. Men på et tidspunkt, hvor spillerne forinden
bare er blevet bedre og bedre, går de pludselig i stå. Der skal nu mere til for
at spillerne kommer videre, og man kan da med fordel give dem opgaver - både som
hold, men også individuelt - som er sværere end de umiddelbar kan magte, men som
er udfordrende for dem. Har de fået den opfattelse, at indsatsen er nøglen til succes,
er der skabt en forståelse for sammenhængen mellem ansvar og konsekvenser, og så
kan de rykke videre med at udvikle deres færdigheder. Mange udvikler en konkurrence
med sig selv om at kunne tilegne sig mere og mere og kunne spille bedre og bedre
sammen med holdkammeraterne. Desværre vælger andre at opgive, da de føler at den
krævede indsats ikke står i mål med deres interesse for den valgte sportsgren eller
sport i det hele taget. Dette ses tydeligt i antallet af ungdomshold i bl.a. håndbold,
hvor det vrimler med lilleput og puslingespillere, mens der på de ældre hold bliver
færre og færre.
Miljøet
Det miljø børnene oplever til træning og
til kamp spiller en stor rolle for deres fortsatte interesse i sporten. Træningen
skal helst indehold alle de motiver, der gør, at de spiller håndbold. Et af motiverne
er at have det sjovt, men her kan der komme nogle faktorer ind, som modvirker dette
- nemlig trænerens og forældrenes ambitioner. Alle trænere vil gerne vise, at holdet
rykker under hans/hendes ledelse og forældrene vil være stolte af deres børn. Reageres
der negativt over for fejl eller andet, vil der opstå en præstationsangst hos spillerne.
Den frygt hos børnene for at lave fejl kan så bliver større end begejstringen ved
at lave succes og så er det spørgsmålet, om de stadig synes, det er sjovt.
Det kan være værd at overveje følgende spørgsmål:
- Hvor ofte reagerede du
på "godt spil" med efterfølgende ros?
- Ved fejl/misforståelser reagerer du kun
med opmuntring eller med opmuntring og korrektion?
- Hvor ofte bekræfter du spillernes
anstrengelser, indbyrdes opmuntring, udvisning af team-spirit?
Forhåbentligt
er svarene: Ret ofte.
Endvidere kan der spørges:
- Hvor godt gjorde dine
spillere det i dag?
- Hvor positiv en oplevelse var træningen/kampen for børnene?
- Hvor positiv en oplevelse var det for dig?
Her bør svarene ligge i retning
af meget godt/positivt, idet det modsatte fortæller om en dårlig stemning.
De fleste spillere gør det så godt de kan, og er det ikke tilfredsstillende
for træneren eller forældrene og finder man intet grundlag for at give spillerne
ros og opmuntring, er ambitionerne på holdets/spillerens vegne ganske givet for
store.
Konkurrence
Børn konkurrerer lige så snart de er i stand
til at tænke tanken. De måler sig selv i deres daglige lege og konkurrerer om hvem
der løber hurtigst, kaster længst, hoppe flest gange med et sjippetov, laver den
flotteste tegning i skolen osv.
I sportens verden bliver konkurrencen mere
synlig og kompleks og flere bliver involveret. Det er ikke nok at vinde en kamp
- man skal vinde flere kampe for at vinde rækken og der arbejdes mere eller mindre
målrettet for at dette sker.
Men her må man ikke glemme et af de vigtigste
motiver for børns deltagelse i idræt: At have det sjovt. Selvfølgelig er det sjovt
at vinde, men det er også sjovt at komme ud og spille en kamp, og skulle man tabe
kampen, kan man alligevel have haft det sjovt. Lærer man børnene, at det kun gælder
om at vinde, arbejder man med noget, man ikke kan kontrollere. Lærer man børnene
at anvende det, de selv kan kontrollere, mest muligt - nemlig deres egen indsats
- kan de aldrig tabe. Når man har set en kamp, hvor det ene hold sender bolden i
mål igen og igen og det andet hold endelig ved stillingen 15-0 sender bolden i mål
og iagttager den jubel på holdet, når det endelig lykkes - ja, så har de haft en
dejlig oplevelse og træneren kan rose spillerne for ikke at have givet op, men at
have fortsat med at gøre deres bedste.
Konkurrenceindstillingen vokser med
alderen, og jo ældre spillerne bliver, des vigtigere bliver det - at vinde - for
spillerne. Interessen for at vinde overstiger interessen for at yde sit bedste og
dårlige undskyldningerne begynder at dukke op. Da de er mere bevidste om deres egne
evner og sammenligner sig selv med de andre, kan en manglende indsats fra "de gode
spillere" side undskyldes med at der var "mindre gode" med, som ikke kunne gribe
eller aflevere ordentligt. De "mindre gode" og usikre kommer pludseligt i tanke
om et ømt knæ, som gjorde, at de ikke kunne spille optimalt eller evt. slet ikke
kunne spille. Det er her, at sammenholdet må være stærkt nok til at undgå det totale
sociale sammenbrud på holdet.
Når du vælger at ville træne ungdom, så spørg
dig selv med tanke på ovenstående: Hvad er mit mål med at arbejde med børn og unge?