CoachingSlår man op i den udvidede engelske/danske ordbog under coach
står der: "Person, who trains athletes for contest" Oversat: Person, som træner
atleter til konkurrence.
I bogen "Kunsten at coache" af Jens Hansen, bliver coachingbegrebet beskrevet
som noget, der har med psykologisk iagttagelse, mentale træningsmetoder, inspiration,
motivation, teambuilding, øge menneskers jeg-styrke, støttepædagog, sygeplejerske,
lærer, kammerat, legeonkel mv. at gøre
Definition: At coache er via kommunikation at påvirke før, under og efter
kamp.
Måderne at være coach på er nok lige så mangfoldige som antallet af coachere.
Da vi alle tænker og handler forskelligt på basis af vores alder, trænerpersonlighed,
erfaring, viden og tænkning er det derfor også normalt at man vil coache forskelligt.
Målet med coachingen må dog være at få holdet til at yde sit bedste samt få den
enkelte spiller til at yde sit bedste i en kampsituation.
TilskuerneSpecielt hvis du er ungdomstræner er det meget vigtigt at
du har et godt forhold til spillernes forældre. Du har mange gange brug for deres
hjælp, og rent faktisk er mange af dem naturligt interesserede i at hjælpe, men
der må ikke drives rovdrift på dem - de har også et arbejde at passe.
Er forældrene engagerede, har du ikke noget problemer med at få kørelejlighed,
når spillerne skal spille udekampe. Det er dog vigtigt at du har en aftale med forældrene
om, hvorledes de skal opføre sig under kampene. Alt for ofte hører man hyperaktive
forældre råbe ud til deres søn eller datter, at nu skal denne skyde på mål eller
gøre et eller andet. Dommeren kan også få et større kursus i håndboldreglerne, hvilket
ikke hjælper dit hold. Lær dem i stedet at vise begejstring for spillet og tage
både sejre og nederlag med godt humør. Jeg har selv haft et hold forældre ude til
en kamp, hvor der var stor humor hos disse. Da en spiller scorede et flot mål sprang
moderen op, slog sig for brystet og erklærede over for de øvrige forældre, at det
var hendes datter. Da samme spiller lidt senere åbenbart forsøgte at ramme haluret,
spurgte de andre forældre moderen, om det ikke var hendes datter, og hun benægtede
alle familiemæssige og genetiske relationer til datteren.
Du må også afklare din rolle som udskiftningsleder, så forældrene ved, hvorfor
deres datter fik 2 min. mindre kamptid end resten af holdet.
Forældre er dejlige at have med, når de er godt opdraget og de kan forvandle
en udekamp til en hjemmekamp.
FØR KAMPENAnkomstKom i god tid, så spillerne kan vænne
sig til hallen og der er god til til kampforberedelserne. Det er ikke en god start
at komme hastende i sidste øjeblik, kaste spillerne ud i omklædningsrummet, foretage
en lynopvarmning og så starte kampen. Kommer du i god tid, kan spillerne få snakket
færdig og gøre sig klar. Du har også mulighed for at få snakket med de enkelte spillere
og få peppet den flegmatiske spiller op og stresset den overgearede spiller ned.
StartopstillingAftal hvem der starter inde og hvem der starter ude.
De fleste trænere vil nok starte med stærkeste opstilling for at kunne sætte sig
på kampen med det samme, men der er også den mulighed at starte roligt og så skrue
op for blusset. Modstanderne vil i starten af kampen prøve at finde ud af, hvad
dit hold kan og når de mener at kende til dette, sætter du skarpskytterne ind. Det
kan ryste modstanderne..
TaktikDet nemmeste er hvis du kender til modstanderne og deres spillestil.
Så kan du fortælle hvad dine spillere skal gøre ved dette. Lidt mere vanskeligt
er det, hvis det er en helt ny, ukendt modstander. Her må du lægge taktikken mere
generelt.
Psykisk spændingDet er nu, du skal give spillerne den store kampgejst
og det er ikke her, du med gravrøst skal fortælle dem, at det er rækkens bedste
hold, de skal møde. Skulle det være tilfældet så fortæl dem ærligt, at modstanderne
er gode, men at I vil gå på banen for at vise dem, at I godt ved hvordan man spiller
bold og at det bestemt ikke vil blive let for dem. Modsat, hvis modstanderholdet
ligger i bunden, er der grund til at sige, at der ikke er nogen lette modstandere,
så der er ingen grund til at tage det for let. Derimod er der al mulig grund til
at gå ud og få spillet til at virke.
OpvarmningNu kan så selve opvarmningen ske, og her er det en klar
fordel, hvis I har musik med. Tag ikke ukendt musik med, men derimod samme musik
som til andre kampe eller træning. Så føler spillerne sig mere hjemme. Desuden dæmper
musikken snakkelysten hos spillerne, så de bedre kan koncentrere sig om det, de
faktisk er kommet for - at spille kamp.
Efter opvarmningen og kampråb er holdet klar til at gå på banen og om muligt
at få rørt et par bolde. Er der tid til det er det en god ide at få målmanden varmet
op. Dette skal ske med rene, let læselige skud, som målmanden kan snuppe. Der er
ingen grund til at sætte boldene ude i hjørnerne - det sænker målmandens selvtillid
og modstanderne - som sikkert kigger med - finder ud af, hvor målmanden er svagest.
Spillerne ved godt de kan skyde hårdere og mere yderligt, men en målmand, som har
holdt sit mål rent under opvarmningen har normalt selvtilliden på plads.
UNDER KAMPENEngagementHvem har ikke moret sig over Ulrik Wilbæk
i TV når han hopper og springer rundt på sidelinien med store armfagter. Det har
dog et klart formål. Det er ikke nemt at råbe spillerne op på 20-25 meters afstand,
så et let fatteligt kropssprog er et godt aktiv. Derfor er kropssproget meget vigtigt,
når du vil tydeliggøre din verbale kommunikation.
Til en medlevende coaching
hører der hepperåb, klap og begejstring fra træneren, men den primære opgave er
at give dine spillere nogle fornuftige råd undervejs i kampen. Skulle det vise sig,
at dit hold taber kampen uanset hvad de gør, så behold begejstringen og vis den,
når de gør forsøgene. Taber du modet under kampen vil dit kropssprog hurtigt vise
spillerne, at du har afskrevet kampen, og de vil selv tabe den sidste smule mod,
der måtte være tilbage.
Et råb fra bænken som man har hørt til hudløshed: "Kom igen, Mia"!, når hun har
skudt direkte ind i forsvarets parader er nok ikke det mest konstruktive at sige.
Prøv i stedet at trække Mia ud til bænken og sig: "Kør mere på ydersiden næste gang,
Mia." Så har hun noget at arbejde med.
At andet godt virkemiddel er ros, men
ros i små doser - det størst effekt. Ligesom vitaminpiller.
Ingen spillere begår fejl med vilje. Hvis fejlen skyldes usikkerhed fra spilleren,
er du den nærmeste til at gribe ind med en klar vejledning. Kun når fejlen skyldes
et brud på en tydelig aftale, bør du servere ris - men gør det på bænken og ikke
med et hujende personråb ud over banen. Det kan knække de fleste spillere.
UdskiftningerSpillere er normalt ikke dybt begejstret, når de bliver
taget ud af kampen af en eller anden grund. Det kan være fordi de har brug for et
hvil, der skal gives nogle instruktioner eller simpelthen fordi der er reserver
på bænken, som også gerne vil ud og spille. Derfor må du give spillerne forståelse
for, hvorfor du foretager udskiftningerne. Ud over det naturlige - at de lige skal
have pusten tilbage - så er er mulighed for at give dem nogle taktiske råd og de
har selv mulighed for at studere kampen fra sidelinien. Dette har den fordel, at
de - når de skal ud igen - i mere rolige omgivelser f.eks. har set, hvor modstandernes
forsvar kikser og hvordan de kan udnytte dette, når de kommer på banen igen
Følgende kan siges om udskiftninger:
- |
skift spillerne ud, når de har fortjent en pause efter flot spil.
|
- |
giv spillere, som starter dårligt en chance for at spille sig i gang.
|
- |
virker det stadig ikke for den dårligt startende spiller, så tag denne
kort ud til en instruktion og lad ham/hende prøve igen. |
- |
undgå flyvende udskiftninger i ungdomskampe hvis der ikke er en absolut
nødvendighed herfor. |
- |
sørg for at alle om muligt kommer på banen. |
- |
sæt ikke den dårligste spiller på banen i de sidste 5 minutter hvis
kampen er lige eller næsten lige. Det er et frygteligt nederlag for den
pågældende, hvis spilleren føler, at han/hun var skyld i en tabt kamp fordi
han/hun lod modstanderne slippe igennem for mange gange. |
PAUSEN
I ungdomskampe eller lavere seniorrækker der der desværre ikke
afsat ret meget tid til pause, så det gælder her om at udnytte denne bedst muligt.
Væn spillerne til hurtigt at samle sig om dig og hav vanddunke klar. Er der tilløb
til at spillerne begynder at mundhugges om hvem der lavede fejl m.m. skal dette
stoppes i opløbet. Pausen er til for at samle kræfter og give en ultrakort evaluering
af 1. halvleg. Fungerede holdet optimalt? - hvad skal rettes? - hvor er modstanderne
svage? - hvilke aftaler skal præciseres? - skal der anvendes en anden forsvarsformation?.
Er 1. halvleg tabt er det vigtigt at få spillernes motivation op igen og fortælle
dem, at 2. halvleg er den vigtigste - det gælder også, hvis 1. halvleg er vundet.
Alt for ofte er 2. halvleg tabt fordi holdet har fået den indstilling, at den kamp
har vi vundet, så der er ingen grund til at anstrenge sig for meget.
EFTER KAMPEN
Uanset om kampen er vundet eller tabt er det vigtigt at
analysere spillet med henblik på forbedringer. Har man vundet kan det være svært
at hæfte sig ved de fejl, som uundgåeligt er blevet begået. Er kampen tabt vil fejlene
derimod stå tydeligt frem. Her er det vigtigt, at spillerne ikke begynder at overtage
snakken enten ved at skamrose sig selv eller overfalde den/de stakkels spillere,
som lavede nogle målgivende fejl.
Ros dem hvis de har vundet, men ros dem også for det gode, der blev gjort, selv
om de har tabt kampen. Man kan sagtens tabe til en bedre modstander selv om man
har spillet blændende. Fortæl dem herefter hvad du og de kan gøre for at gøre det
bedre næste gang. Selvfølgelig skal fejlene drøftes, men på en konstruktiv måde,
så tingene bliver bedre.
Som jeg har sagt til mine hold: "Det er ingen skam at tabe til en bedre modstander,
men det er en skam at give op"
Uanset om det er senior eller ungdomsspillere er det værd at huske, at man
coacher sine spillere ens ved at coache dem forskelligt.