|
|
Håndboldspillet har i de senere år gennemgået en kolossal udvikling,
eller hvad der måske er mere rigtigt, en kolossal forandring. Det
var især Østlandene, der blev de toneangivende/dominerende. Det var
ikke tilfældigt, for de havde analyseret, udviklet og systematiseret
håndboldspillet på samme grundige måde (nærmest videnskabelige måde),
som de havde præget og udviklet de fleste idrætsgrene på eliteniveauet
i mange år. Når dertil kommer, at elitespillerne i Østlandene havde
meget bedre træningsbetingelser (især tidsmæssigt), end vi havde, så
var det naturligt, at det er dem, der blev læremestre. Vi tog heldigvis
hurtigt ved lære.
De områder, hvor angrebsspillet især har udviklet
sig på, er følgende: Spillerne har fået: 1. Et bedre teknisk niveau
(større sikkerhed i afleveringer og gribninger). 2. Bedre taktisk
spilforståelse (spillet er blevet diciplineret og effektiviseret mere).
3. Større gennembrudskraft (bedre fodskifte og finter). 4. Større
springkraft og råstyrke 5. Større skudstyrke (især for hopskud og
fløjskud). 6. Større spilsikkerhed (næsten 50% scoring i angrebet).
Denne spiludvikling har naturligvis både tilhængere og modstandere.
Der er mange, der mener, at spillet er blevet for hårdt, og at det fantasifulde
og charmerende spil er blevet kvalt. Det rådede Danmark heldigvis bod
på ved blændende spil til Olympiaderne
Det er uden for enhver
tvivl, at vi kan lære meget både spillemæssigt og træningsmæssigt af
at fortsætte samarbejdet med de andre lande, og de impulser er ikke
kun af værdi for landsholdet. Nej, de kan give ideer og inspiration
til mange trænere og spillere. Det er meget vigtigt, at vore trænere
og spillere forstår (lærer at forstå) betydningen/nødvendigheden af,
at der bliver trænet rigtigt. Dvs. et hold lærer ikke at bruge screeninger
ved at få den gennemgået og forklaret. De lærer heller ikke at bruge
finter ved at få de forevist. Og de bliver ikke bedre skytter ved at
få demonstreret og forklaret de forskellige skudformer osv. Nej,
der skal trænes, og der skal trænes rigtigt og grundigt. Dvs. der skal
trænes i øvelser, der lærer spillerne de detaljer, som gør angrebsspillet
effektivt. Det er en kendt påstand, at spillere kan spille sig i
form. Det er kun en halv sandhed. Ved at træne i frit spil til 2 mål,
bliver spillerne bedre til det, de kan, men de udvikler sig ikke.
Hvem kender ikke (selv dygtige) spillere, som laver det samme hver gang,
som skyder det samme sted og på samme måde osv. Hvorfor? De kan ikke
andet, og de har ikke fået mulighed for at lære andet. Derfor er
det vigtigt (især for ungdomsspillere), at en træner forstår betydningen
af en rigtig tilrettelagt træning, hvor træningsøvelserne er valgt,
så de passer til spillernes niveau. Jeg advarer mod at bruge for
mange træningsøvelser, og samtidig skal man forstå/kende træningsprocessen.
Forløbet fra spillerne lærer øvelsen/detaljen til de behersker den/bruger
den i spillet skal indarbejdes. Det er ofte en langsommelig proces.
Husk dog, der skal altid spilles/trænes til 2 mål mindst halvdelen af
træningstiden.
|