BØRN/UNGE/MOTIVATION/KONKURRENCE
En børne/ungdomstræners fornemmeste opgave er - udover at lære dem at spille
håndbold - at lære børnene de positive perspektiver i idrætten. Lærer de at
tænke på det positive og fokusere på det effektive, vil de være bedre rustet
til at gå efter deres mål.
Børn tænker logisk og den mere abstrakte tankegang
kommer først senere. Spørger man et barn om det har haft en dag, hvor det stod
ud af sengen på den forkerte side, kan svaret meget vel være: "Nej, for min
seng står op ad væggen". Derfor skal træningstilrettelæggelsen tage hensyn til
dette. Jo yngre spillerne er des tydeligere og direkte skal instruktionerne
være. Ros og opmuntring er nøgleord.
Motivation
Når
børnene vælger idræt er de vigtigste motiver følgende:
- Ha' det sjovt
- Opleve succes
- Vinde kampe
- Lære og forbedre færdigheder
- Være
sammen med venner/veninder
- Lære nye venner/veninder at kende
- Komme
i bedre form
hvilket gør at træneren må fokusere på disse ved at:
- Gøre træningen sjov og spændende
- Udvikle et realistisk syn på succes
- Lære at tabe og vinde
- Skabe mulighed for at udvikle sig
- Skabe sammenhold
- Skabe mulighed for formforbedringer
Træningstilrettelæggelsen i hele
pubertetsperioden (8-14/15 år) må tage hensyn til spillernes interesser og evner.
I starten må opgaverne være enkle og ligetil og ikke for udfordrende, da det
hurtigt kan blive for svært. Der skal være masser af succesoplevelser. Men på
et tidspunkt, hvor spillerne forinden bare er blevet bedre og bedre, går de
pludselig i stå. Der skal nu mere til for at spillerne kommer videre, og man
kan da med fordel give dem opgaver - både som hold, men også individuelt - som
er sværere end de umiddelbar kan magte, men som er udfordrende for dem. Har
de fået den opfattelse, at indsatsen er nøglen til succes, er der skabt en forståelse
for sammenhængen mellem ansvar og konsekvenser, og så kan de rykke videre med
at udvikle deres færdigheder. Mange udvikler en konkurrence med sig selv om
at kunne tilegne sig mere og mere og kunne spille bedre og bedre sammen med
holdkammeraterne. Desværre vælger andre at opgive, da de føler at den krævede
indsats ikke står i mål med deres interesse for den valgte sportsgren eller
sport i det hele taget. Dette ses tydeligt i antallet af ungdomshold i bl.a.
håndbold, hvor det vrimler med lilleput og puslingespillere, mens der på de
ældre hold bliver færre og færre.
Miljøet
Det miljø
børnene oplever til træning og til kamp spiller en stor rolle for deres fortsatte
interesse i sporten. Træningen skal helst indehold alle de motiver, der gør,
at de spiller håndbold. Et af motiverne er at have det sjovt, men her kan der
komme nogle faktorer ind, som modvirker dette - nemlig trænerens og forældrenes
ambitioner. Alle trænere vil gerne vise, at holdet rykker under hans/hendes
ledelse og forældrene vil være stolte af deres børn. Reageres der negativt over
for fejl eller andet, vil der opstå en præstationsangst hos spillerne. Den frygt
hos børnene for at lave fejl kan så bliver større end begejstringen ved at lave
succes og så er det spørgsmålet, om de stadig synes, det er sjovt.
Det
kan være værd at overveje følgende spørgsmål:
- Hvor ofte reagerede du på
"godt spil" med efterfølgende ros?
- Ved fejl/misforståelser reagerer du
kun med opmuntring eller med opmuntring og korrektion?
- Hvor ofte bekræfter
du spillernes anstrengelser, indbyrdes opmuntring, udvisning af team-spirit?
Forhåbentligt er svarene: Ret ofte.
Endvidere kan der spørges:
- Hvor godt gjorde dine spillere det i dag?
- Hvor positiv en oplevelse var
træningen/kampen for børnene?
- Hvor positiv en oplevelse var det for dig?
Her bør svarene ligge i retning af meget godt/positivt, idet det modsatte
fortæller om en dårlig stemning.
De fleste spillere gør det så godt de
kan, og er det ikke tilfredsstillende for træneren eller forældrene og finder
man intet grundlag for at give spillerne ros og opmuntring, er ambitionerne
på holdets/spillerens vegne ganske givet for store.
Konkurrence
Børn konkurrerer lige så snart de er i stand til at tænke tanken. De måler sig
selv i deres daglige lege og konkurrerer om hvem der løber hurtigst, kaster
længst, hoppe flest gange med et sjippetov, laver den flotteste tegning i skolen
osv.
I sportens verden bliver konkurrencen mere synlig og kompleks og
flere bliver involveret. Det er ikke nok at vinde en kamp - man skal vinde flere
kampe for at vinde rækken og der arbejdes mere eller mindre målrettet for at
dette sker.
Men her må man ikke glemme et af de vigtigste motiver for
børns deltagelse i idræt: At have det sjovt. Selvfølgelig er det sjovt at vinde,
men det er også sjovt at komme ud og spille en kamp, og skulle man tabe kampen,
kan man alligevel have haft det sjovt. Lærer man børnene, at det kun gælder
om at vinde, arbejder man med noget, man ikke kan kontrollere. Lærer man børnene
at anvende det, de selv kan kontrollere, mest muligt - nemlig deres egen indsats
- kan de aldrig tabe. Når man har set en kamp, hvor det ene hold sender bolden
i mål igen og igen og det andet hold endelig ved stillingen 15-0 sender bolden
i mål og iagttager den jubel på holdet, når det endelig lykkes - ja, så har
de haft en dejlig oplevelse og træneren kan rose spillerne for ikke at have
givet op, men at have fortsat med at gøre deres bedste.
Konkurrenceindstillingen
vokser med alderen, og jo ældre spillerne bliver, des vigtigere bliver det -
at vinde - for spillerne. Interessen for at vinde overstiger interessen for
at yde sit bedste og dårlige undskyldningerne begynder at dukke op. Da de er
mere bevidste om deres egne evner og sammenligner sig selv med de andre, kan
en manglende indsats fra "de gode spillere" side undskyldes med at der var "mindre
gode" med, som ikke kunne gribe eller aflevere ordentligt. De "mindre gode"
og usikre kommer pludseligt i tanke om et ømt knæ, som gjorde, at de ikke kunne
spille optimalt eller evt. slet ikke kunne spille. Det er her, at sammenholdet
må være stærkt nok til at undgå det totale sociale sammenbrud på holdet.
Når du vælger at ville træne ungdom, så spørg dig selv med tanke på ovenstående:
Hvad er mit mål med at arbejde med børn og unge?
Hvis denne side skal være på Svensk så send mig en
mail med den svenske tekst eller anvend denne
FORMULAR.