OM ØVELSERNE - KAMP |
Jeg har her forsøgt at samle kampsystemerne i en eller anden
form for orden. Det kan med garanti diskuteres, hvor tingene hører hjemme, idet
det, der foregår på en håndboldbane, sjældent står alene, men er en kombination
af mange sekvenser.
Systemerne er hentet fra bøger om håndbold, klub- og
landskampe, kurser, besøg i andre klubber og eget værksted samt hvad jeg er blevet
mødt med fra kampe med egne hold. En del af disse er blevet justeret lidt, så de
passede til de hold, jeg havde til træning.
I dette afsnit har jeg samlet
øvelser som kan anvendes i kampsituationer - mest bygget op på det kollektive spil.
En del af systemerne vises med bevægelig grafik. Målet er at alle øvelser
indeholder den grafiske del, men det tager sin tid.
Om et angrebssystem hedder
en Viborg, Østtysker, Rød Laksko eller andet står jeg ikke inde for. Jeg har anvendt
de navne jeg har set eller hørt om eller klubnavnet på klubben, som viste systemet
og som tog os ved næsen med det. Egne systemer har fået en beskrivende navn eller
et eller andet navn efter fri fantasi.
Der er ingen garanti for at angrebssystemerne
virker. De bliver bygget op efter hvad man forventer modstanderne gør i en given
situation. Gør de ikke det forventede, skal man ikke blindt følge systemet videre,
men være klar til at variere det efter den opståede situation. Skulle en scoringsmulighed
opstå undervejs skal den udnyttes, selv om man kun er kommet halvvejs gennem angrebssystemet.
Angrebssystemer er til for at skabe en afslutningsmulighed - ikke for at overse
en afslutningsmulighed.
Det kan ikke anbefales at udskrive en masse systemer
og forsøge lære spillerne disse. Tag nogle udvalgte systemer, som passer til spillerne
og træn disse. Husk at en kamp ikke må spilles på systemer alene. Det tager spillernes
fantasi ud af spillet og de lærer ikke at arbejde på egen hånd.
Werner