OM ØVELSERNE - KAMP

Jeg har her forsøgt at samle kampsystemerne i en eller anden form for orden. Det kan med garanti diskuteres, hvor tingene hører hjemme, idet det, der foregår på en håndboldbane, sjældent står alene, men er en kombination af mange sekvenser.

Systemerne er hentet fra bøger om håndbold, klub- og landskampe, kurser, besøg i andre klubber og eget værksted samt hvad jeg er blevet mødt med fra kampe med egne hold. En del af disse er blevet justeret lidt, så de passede til de hold, jeg havde til træning.

I dette afsnit har jeg samlet øvelser som kan anvendes i kampsituationer - mest bygget op på det kollektive spil.

En del af systemerne vises med bevægelig grafik. Målet er at alle øvelser indeholder den grafiske del, men det tager sin tid.

Om et angrebssystem hedder en Viborg, Østtysker, Rød Laksko eller andet står jeg ikke inde for. Jeg har anvendt de navne jeg har set eller hørt om eller klubnavnet på klubben, som viste systemet og som tog os ved næsen med det. Egne systemer har fået en beskrivende navn eller et eller andet navn efter fri fantasi.

Der er ingen garanti for at angrebssystemerne virker. De bliver bygget op efter hvad man forventer modstanderne gør i en given situation. Gør de ikke det forventede, skal man ikke blindt følge systemet videre, men være klar til at variere det efter den opståede situation. Skulle en scoringsmulighed opstå undervejs skal den udnyttes, selv om man kun er kommet halvvejs gennem angrebssystemet. Angrebssystemer er til for at skabe en afslutningsmulighed - ikke for at overse en afslutningsmulighed.

Det kan ikke anbefales at udskrive en masse systemer og forsøge lære spillerne disse. Tag nogle udvalgte systemer, som passer til spillerne og træn disse. Husk at en kamp ikke må spilles på systemer alene. Det tager spillernes fantasi ud af spillet og de lærer ikke at arbejde på egen hånd.

Werner